Dag 19, 12 juni

12 juli 2013 - Calliano, Italië

Dag 19, 12 juli.Van Bolzano door het dal van de Adige is een indrukwekkende tocht.Het dal zelf is ongeveer 7 km breed met aan beide zijden een giga opgaande bergwand van honderden meters hoog. De lengte van dit dal is oneindig met veel dorpen en steden zoals Bolzano, Trento en Rovereto. In het begin is het vol met appelboomgaarden, niet op de Betuwe manier maar echt Italiaans , tjokvol.Hoe verder naar het zuiden des temeer de appelteelt wordt vervangen door druiventeelt.  Dit is ook weer op zijn Italiaans , geen verticale ranken maar verticale stammetjes met een horizontaal dak van ranken en druiventrossen.Tussen al dit fruitteelt lopen de autowegen, spoorlijn, een mooi fietspad en de steeds breder wordende Adige. Veel koelhuizen en opslag van kratten voor de appeloogst met naar het zuiden veel wijnhuizen. In zo'n wijnhuis is ons B&B gevestigd.

De fietsers zijn  na een heerlijke rustdag van zwemmen, zonnen en gezellig eten vanochtend vroeg om 8 uur vertrokken dit vanwege de warmte in de middag. Eerst naar Bolzano om de juiste route op te pakken wat toch  lastig blijft maar Italianen zijn altijd bereid om je op de juiste route te wijzen. De hele tocht 82 km. langs de Adige gefietst, prachtige route en na Salurn wordt alleen nog maar Italiaans gesproken en smaakt de koffie ook meteen anders. In Trento aangekomen heerlijk op een bankje aan de Adige onze boterhammen opgegeten voor ons de eerste Italiaanse stad van deze route een prachtige stad die  ooit  een belangrijke plaats in de kerkgeschiedenis innam vanwege het Concilie van Trento . Maar los van dit alles wat hebben de Italianen een smaak en dan heb ik het niet alleen over de mooie auto,s, kleding en noem maar op ook de keuken en vooral niet vergeten het ijs !!!!! het is nu 18.00 uur gaan straks gezellig eten  bij het B&B Salizzoni in Calliano . Een fantastisch mooi wijnhuis waar Gerard blijft slapen Jozef en ik slapen in een ander B & B zo'n 5 min. met de auto rijden aangezien er geen plaats voor ons is vanwege een groep Duitse fietsers die er ook logeren. Maar we hoeven vandaag geen tent op te zetten, geen vouwcaravan neer te zetten en morgen niets af te breken. Zo heeft ieder nadeel zijn voordeel. De camping in Verona is inmiddels besproken, deze is in de stad en heeft onze lieve Iloria (juf van de camping) kaartjes geregeld voor de opera. Maar nu eerst lekker eten met een goed glas wijn!