Dag 26

19 juli 2013 - Assisi, Italië

We kunnen onderhand Rome "ruiken" want Assisi is nog maar150 km van ons doel. Eerst morgen naar de stad van de HH Franciscus om deze zeer oude bedevaartplaats eens rustig te bekijken. Net doorgekregen dat het peloton op 15 km genaderd is maar dat ze eerst even ergens lunchen. De camping van gisteren was prachtig hoog gelegen met een geweldig uitzicht over Cita di Castello. Het grote voordeel was dat vliegen en muggen niet aanwezig waren maar het peloton moest er wel stevig voor klimmen. Vanmorgen moest de Renault met klapbak een helling van 11% nemen, met aanloop ging het maar net. Straks meer.

Dag 26
Vanochtend werden we gewekt door twee Italianen die met hun honden truffels aan het zoeken waren op de camping. Leuk om te zien hoe hond en baas op elkaar reageerden , de honden kregen een rijke beloning als ze een truffel gevonden hadden en die vonden ze dus ook. Na het inbijt even door Citta di Castello gefietst weer zo'n heerlijke Italiaanse stad wat heeft dit land een fantastische geschiedenis het zijn allemaal monumenten. Ook de Tiber tweemaal gegroet een rustige kleine rivier om vervolgens de zacht glooiende heuvels rond Perugia met grote velden zonnebloemen,graan en tabak te gaan ontdekken. De lunch tussen de zonnebloemen gebruikt waarna we snel op de fiets zijn gestapt want er kwamen heel donkere luchten aan met veel  gerommel en de eerste grote regendruppels vielen.  Steeds dichterbij Assisi werd de lucht alleen maar zwarter alleen boven Assisi zelf scheen de zon, dit was zo' n mooi en indrukwekkend gezicht, alles was donker en Assisi glinsterde als een grote parel tegen de bergwand aan, absoluut ongelooflijk. Op 300 meter van de camping kregen we de volle laag over ons heen en kwamen drijfnat bij Jozef aan. Gewacht tot de bui over was om vervolgens Assisi te bezoeken. alles ademt daar de zachtmoedige sfeer van Franciscus. De Basilica di San Francesco met schitterende fresco's van Giotto geven in 28 taferelen het leven van Franciscus weer. De basiliek bestaat  uit een onder- en bovenkerk, dus twee kerken bovenop elkaar, de voorgevoel is sober maar het roosvenster is daarentegen weer zo mooi.  Het hele stadje is een groot monument waarbij ook de Basilica di Santa Clara niet vergeten mag worden. Ik zal niet verder gaan met hierover te vertellen maar een ieder die naar Rome gaat vergeet dan ook Assisi niet. Onze fietsafstand na de zware tocht van gisteren was 68 km. Rome komt dus steeds dichterbij.

1. Emmy Meijer:
    Wens jullie toe dat de H. Franciscus - de heilige van de armen -
    de Renault en fietsers zal sparen....
    Denken jullie al aan een afkickroute???
    Goede reis en tot de volgende keer maar weer
    Lfs Emmy
  2. Marije en Mijndert:
    Opa en oma
    Succes met het laatste stuk

Liefs fief
  3. Geertje en Jan C:
    19 juli 2013
    Doe voor ons morgen de H. Franciscus de groeten als je hem tegenkomt, en vertel hem dat 20 Juli (st Margriet) een gedenkwaardige dag is. Mensen op die dag geboren zijn m.i. bijzondere kinderen, zei Dik Trom.

Prachtig dat jullie al zo ver gekomen zijn. Groeten en geniet van Geertje en Jan C.
  4. Manus en mariska:
    19 juli 2013
    Prachtig jongelui, dat jullie Assisi naderen. Wist je dat in de Franciskaner abdij er grote geheime besprekingen zijn geweest tussen wereldleiders over o.a. vrede en veiligheid voor Israel en de Palestijnen ( hoofdrol en gangmaker Henri Kissinger)? De omvang van het stadje A. is bescheiden, maar dat wordt gecompenseerd door de roomse devotie die van de fresco's druipt. Een aardig voorproefje van het Vaticaan.
    Mooie fietsreis verder onder de hoede van St. Christoffel. ( ken je we he Jozef). Groet uit zeer warm Amerongen. M&M.