Dag 25

18 juli 2013 - Città di Castello, Italië

Vroeg uit de veren om het peloton op de weg te krijgen. De mooie maar smalle en bochtige weg, berg op en af die de fietsers gebruiken is nu ook in gebruik door al het autobahn verkeer wat na Rome moet, een omleiding van ongeveer 6 km. Dat geeft een giga file van grote vrachtauto's, scooters en ander verkeer welke ons peloton  achterop komt rijden, levensgevaarlijk! Gerard had het veilige idee om even 6 kilometer een luchtbrug te creëren met de auto waardoor deze gevaarlijke situatie vervalt. Zo gezegd zo gedaan, zij zitten nu veilig op de fiets en ik aan een cappuccino. Op de terugweg zag ik aan de overzijde van het dal zowaar een reegeit, de bordjes overstekend wild staan er niet toch niet voorniets.

Ga zo onderweg naar citta di Castello, ongeveer 90 km verder, eerste 25 km fors berg op dan veel berg af. Onderweg inkopen doen om weer eens zelf te koken.

Dag 25 Frederieke
Zaten gisteravond lekker te eten en Gerard zijn smart phone maakt de volgende vertaling van de bestelling prosciatto e melone  als you tube met meloen. Hoop dat iedereen begrijpt wat wij gegeten hebben.

Vandaag vroeg vertrokken vanuit Turrito waar nog steeds dat drukke en grote vrachtverkeer door heen ging vanwege de afsluiting van de snelweg naar Rome.Jozef heeft ons 6 km verderop met de auto afgezet want na de ervaring van gistermiddag was het gewoon te gevaarlijk om op die smalle weg met dat verkeer naast je te fietsen. Vanaf Quarto ging het grote verkeer de snelweg op en konden wij beginnen aan onze klim naar de Valico di Montecoronaro. Op zich goed te doen maar ik vond het zwaar mogelijk kwam het omdat we in hotel hadden overnacht en het Italiaanse ontbijt is beslist anders dan het ontbijt van Jozef. Na 2 uur klimmen was ik flauw  van de honger  dus snel koffie met zoetigheid gegeten en weer verder. Het Apennijnenlandschap trok aan ons voorbij met hier daar nog heerlijke geuren van de bijna uitgebloeide brem. Hoe meer kilometers we weg fietsen hoe stiller we werden want het was gewoon een erg zware dag vanwege de ontzettend slechte wegen met veel gaten in het wegdek, de korte klimmetjes , de warmte en het constante opletten ,een italiaans vals plat is niet te vergelijken met het nederlandse. Na 93 km. kwamen we aan In Citta de Castello waar Jozef inmiddels op een camping stond. Als kleine toegift nog een stevige klim naar boven maar nu hebben we dan ook een prachtig uitzicht

1. Ria griffioen:
    lieve Frederique en Jozef,
    via Carina en Elisabeth hoorden wij dat jullie al een tijdje op weg waren. We misten ook de grasmaaier!! Prachtig plan.
    Vandaag bijzondere dag want 44 jaar geleden liep de eerste man op de maan net zo´n topprestatie als jij.
    Wij gaan storten voor het onderzoek en vergeet niet extra kaarsjes op te steken in de St Pieter.
    veel succes en vanaf nu volgen wij jullie.
    liefs ook van Jan
  2. Cobi Kamps:
    Hallo lieve kanjers,

Vanwege de 4-daagse even niet iedere dag kunnen volgen, maar inmiddels wel weer alles gelezen. Het moet echt wel een hele bijzondere ervaring voor jullie zijn. Gelukkig komt het einde nu wel snel in zicht. Ik blijf volgen totdat de pelgrimage is volbracht. Veel kracht en sterkte toegewenst.
    Liefs, Cobi
  3. Paula Foet:
    Lieve Frederiek en Jozef,

Nou jullie trekken er flink aan, gewldige prestatie, misschien een idee om ook terug te fietsen? Ik volg jullie graag.
    Liefs,
    Paula
  4. Marije en Mijndert:
    18 juli 2013
    Fijn om te horen jullie ook aan de veiligheid denken, mijndert zei al ze hebben vast ook wel eens 6 km omgereden.
    Geniet nog lekker even van het mooie landschap, lekkere eten en van elkaar. Liefs van ons allemaal.
  5. Fenneke Santhuizen:
    18 juli 2013
    Goed idee van Gerard om die drukke 6 km.per auto af te leggen.
    En Jozef zijn dag helemaal goed, hij heeft een reegeit gezien!
    We genieten van jullie verhalen en leven mee. Nog even!!
    Liefs van ons beiden.
  6. Margreet van Rooij:
    18 juli 2013
    Jaaaaa, ik ben verslaafd.........aan jullie reisverslag. Ik sla geen dag over. Geweldig om zo deze grandioze prestatie (in die hitte) te kunnen volgen. Samen met de mooie foto's maakt het compleet. We wensen jullie een veilige aankomst in Rome. Goed idee broerlief van de luchtbrug!
  7. Peter Zandvliet:
    19 juli 2013
    Dag Gerard, leuk om jullie zo te volgen. Wat maken jullie een prachtige tocht. je ziet er happy uit op de foto's ? krijg er ook zin in.Inmiddels hebben we ook wat geld gedoneerd . Een behouden aankomst in de ' heilige ' stad. groet, Peter en Helma
    NB ik hoop dat dit bericht je bereikt , een eerdere reactie heb ik nergens kunnen teruglezen